Hoe doen wij Yoga?

Om yoga te doen is het belangrijk dat je je op je gemak voelt. Een rustige omgeving met een aangename temperatuur en een goed gevoel naar je yoga-leraar of -lerares zijn daarvoor een voorwaarde.
Centraal in onze Yogalessen staat samenspel van lichaam en geest. We combineren Asana’s, de lichamelijke beoefening van Yoga, met het disciplineren van je gedachtestroom. De een staat in dienst van de ander. We leren je te ervaren hoe jouw lichaam functioneert, je lichaam soepel te maken en te houden.

Verder leren we je verantwoordelijkheid aan te durven gaan door bijvoorbeeld een oefening niet mee te doen als die voor jou, op dat moment, niet goed voelt. Wel zullen we altijd samen met jou op zoek gaan naar de uitdaging die voor jou in de oefening schuilgaat.
De Asana’s helpen je om jezelf te bevrijden van lichamelijke en geestelijke ongemakken. Hierdoor ben je in staat om je volledige aandacht te richten op het onder controle krijgen van je gedachtestroom. Een verandering van je gedachten is de sterkste en meest structurele vorm van veranderen en dé manier om evenwichtig in je leven te staan.

Het is gebruikelijk dat je een uur per week naar de les komt en daar houd je je bezig met:

1. Beweging:
Asana’s zijn een hulpmiddel om te zorgen voor een goede, algehele lichamelijke gesteldheid: een krachtig en soepel lichaam zonder stijve spieren. Bovendien ontwikkel je door deze oefeningen je evenwicht en je uithoudingsvermogen.

2. Ademhaling:
Adem is leven!
Storingen in je ademhaling kunnen storingen veroorzaken in je lichaam en je denken. Bewust worden van je ademhaling betekent bewust worden van de natuur die in je ademt. Wanneer je dat ervaart, durf je de controle en dus de spanning in je ademhaling los te laten. Op die manier kan je eigen, natuurlijke ritme weer zijn gang gaan en lossen de storingen op.

3. Ontspanning:
Wat is het verschil tussen spanning en ontspanning? In rust ga je in jezelf ervaren wat ontspanning is. Niet alleen in je lichaam maar ook in je denken. Yoga is geen dwang, je hoeft geen prestatie te verrichten. In het dagelijks leven zul je onbewust gebruik gaan maken van de Yoga. Je houding verandert, recht en zelfverzekerd. Heb je moeite om in slaap te vallen, dan ga je misschien een oefening doen en daarna een bewuste ontspanning. In een vervelende of angstige situatie kun je naar een rustgevende ademhaling toe gaan.

Samenvattend, wil jij graag

  • Rust in je hoofd creëren.
  • Aandacht voor jezelf nemen.
  • Last van (hoofd)pijn verminderen.
  • Lekker met je lichaam werken.
  • Beter kunnen ontspannen.

Kortom beter in je vel te zitten? Neem contact met ons op via de contactpagina.